Back to Top

Diensten voor scholen


We bieden begeleidingen en opleidingen aan voor leerkachten, pedagogisch begeleiders en directie. Al onze begeleidingen en opleidingen omvatten het verschaffen van informatie en advies en begeleiding op basis van enkel de meeste robuuste wetenschappelijke evidentie over de bepalende factoren van gedrag.

Via het contact formulier kan je een kennismakingsgesprek aanvragen of inschrijven voor opleidingen.


HUIDIGE OPLEIDINGEN VOOR LEERKRACHTEN

heart

Haal meer energie uit je klas!

Elke dag opnieuw ga je als leerkracht met kinderen op pad om hen nieuwe vaardigheden te leren en om hen te helpen in hun ontwikkeling. Dit is een heuse opdracht die vaak verloopt met vallen en opstaan. Klachten zoals verhoogde stress en burn out komen dan ook vaak voor bij leerkrachten.

In deze vorming gaan we in op evidentie over hoe je kan omgaan met stress en gewoontes en denkpatronen kan aanleren waar jij en je klas de vruchten van kunnen plukken. We bieden begeleiding om hiermee aan de slag te gaan.

Van gedragsinzichten naar de klaspraktijk

Als leerkracht ben je dagelijks in de weer om kinderen nieuwe dingen aan te leren. Hierbij maak je steeds opnieuw een inschatting van wat je wil bereiken en hoe je dat het beste aanpakt.

In deze vorming gaan we in op evidentie over hoe gedrag tot stand komt. We overleggen hoe deze evidentie kan worden toegepast om kinderen aangepast gedrag aan te leren (ook wanneer ze de gewoonte hebben om ongewenst gedrag te stellen) en om hen zo goed mogelijk op weg te helpen.


Onze opleidingen zijn ook mogelijk online en duren 1 namiddag (met terugkomdag na enkele weken). Voor de kalender met openstaande data klik je hier.

PERSOONLIJKE ONDERSTEUNING

onderst

Ondersteuning voor leerkrachten

We bieden persoonlijk advies om leerkrachten te helpen bij hun dagelijkste uitdagingen. We geven informatie over wetenschappelijk onderzoek en helpen dit toe te passen in de klaspraktijk.

Ondersteuning voor scholen

We gaan aan de slag met directie of ondersteunend personeel om te bekijken hoe de schoolomgeving kan worden ingericht om positieve gewoonten en een positieve schoolcultuur te stimuleren op basis van huidige wetenschappelijke inzichten.

EVIDENCE-BASED LESSEN

green

Hoe werk ik toe naar geluk?

Onderzoek toont aan dat zowel volwassenen en kinderen niet goed zijn in het inschatten van wat hen gelukkig maakt. In deze lessen gaan we met kinderen aan de slag om hen te helpen gewoonten en overtuigingen aan te leren die een belangrijke bijdrage hebben aan geluk.

Kinderen die zorg dragen voor de omgeving

Milieuvriendelijk gedrag stellen kan aangeleerd worden op jonge leeftijd. Dit vereist veelal het ervaren van positieve gevolgen van dit gedrag maar ook uitgebreide inoefening of automatisatie.

PROSOCIAAL GEDRAG BEVORDEREN

person

Prosociale scholen

Kinderen vertonen soms pestgedrag of andere onvriendelijke gedragingen. Het is belangrijk dat leerkrachten en directies begrijpen waarom dit gebeurt en hoe prosociaal gedrag kan worden bekrachtigd via aanpassen van de klas- en schoolcultuur. We bieden advies over het omgaan met probleemgedrag en voor begeleiding bij het opzetten van een prosociale schoolcultuur.

Prosociale kinderen

Wetenschappelijke evidentie toont aan dat ook het aanleren van prosociaal gedrag inoefening en automatisatie vereist. We ontwikkelden lessen en programma's om prosociaal gedrag aan te leren en bieden advies.